سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و در باره کسانى که از جنگ در کنار او کناره جستند ، فرمود : ] حق را خوار کردند و باطل را یار نشدند . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :18
بازدید دیروز :4
کل بازدید :134614
تعداد کل یاداشته ها : 154
102/12/29
9:1 ص
به گزارش جهان به نقل از مشرق، حقوق مهدی هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که از شهریور سال 88جهت بازدید و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از کشور از ایران خارج شده بود در سال 91 قطع شد.
پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد در خصوص علت سفر پسرش به لندن گفته بود: "ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از کشور داریم که همه آنها مشکل دارند. می‌بایست کسی می‌رفت و رسیدگی می‌کرد. از لندن شروع کردیم و به لبنان رفتیم که باید توسعه پیدا کند. واحد دوبی مشکلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند که هنوز نتوانستیم شروع کنیم. در ارمنستان و تاجیکستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌کرد که رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول کارهایت را تمام کن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند که او هم همیشه جواب می‌دهد.
بر اساس این گزارش، در مدت 19 ماه که از ماموریت مهدی هاشمی به لندن می گذرد وی ماهیانه بابت حقوق و حق ماموریت مبلغ 3200 پوند همراه با 4 میلیون تومان دریافت کرده است که با محاسبه قیمت پوند در بازار ارز تهران که بیش از 3هزار تومان است وی جمعا ماهانه حدود 14 میلیون تومان دریافت کرده است.
بر اساس اخبار موثق در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد حقوق و حق ماموریت مهدی هاشمی قطع گریده است.

ستاد مهدی هاشمی برای کنترل صحت انتخابات
مهدی هاشمی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 از حامیان میرحسین موسوی بود در دانشگاه آزاد ستادی را برای کنترل صحت انتخابات ایجاد کرده‌بود.
با آغاز مطالبات مردمی برای محاکمه عوامل اغتشاشات و ناامنی‌ها در کشور پس از انتخابات 22 خرداد 88 که بالتبع نام مهدی هاشمی را نیز بر سر زبان‌ها می‌انداخت، به ناگاه وی از کشور خارج شد.
با این وجود یکی از نزدیکان خانواده هاشمی رفسنجانی در همان روزها یعنی نهم شهریورماه سال 88 ضمن تأئید خبر سفر مهدی هاشمی به انگلیس گفت که این سفر هیچ ارتباطی به شایعات مطرح شده درباره احتمال دستگیری مهدی هاشمی به اتهام طراحی و عملیاتی کردن اغتشاش‌های پس از انتخابات ندارد.

اعترافات باستانی و کرمی علیه مهدی هاشمی
شائبه‌ فرار مهدی هاشمی از کشور و ارتباط وی با اغتشاشات پبش آمده در ایام پس از انتخابات 22 خرداد 88 آنجا بیشتر تقویت شد که در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده آشوب های پس از انتخابات، مسعود باستانی از روزنامه‌نگاران فعال دوم خردادی با اشاره به محورهایی که از سوی مهدی هاشمی رفسنجانی به مدیریت سایت "جمهوریت " داده شده بود، گفت: حمله به عملکرد 4 ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور(سپاه ،بسیج، شورای نگهبان و...) و القای تقلب و التهاب‌آفرینی در انتخابات جزو محورهایی بود که دستور کار داشتیم.
همچنین حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت نیز در دادگاه اعلام کرد که مهدی هاشمی در انتخابات پولشویی، سند سازی و از بیت‌المال هزینه می‌کرد.
اما پیرو این شائبه‌ها، دفتر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد به دفاع از مهدی هاشمی (رئیس این دفتر) پرداخت و با صدور اطلاعیه‌ای سفر وی را یک "مأموریت سازمانی " عنوان کرد.
دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد در این اطلاعیه خود تصریح کرد که مهدی هاشمی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از کشور، چندین روز قبل از دادگاه مورخ 3 شهریور 88 به خارج از کشور عزیمت کرده و قطعاً بعد از اتمام "مأموریت سازمانی " خویش جهت پاسخگویی به مطالب کذب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهد گشت.

دفاع مجدد پدر از پسر
در همین اثنا اکبر هاشمی رفسنجانی پدر مهدی هاشمی نیز در دیدار با دانشجویان مشهدی که 15 آذر سال 89 برگزار شد، در پاسخ به سوالات و اعتراضات دانشجویان راجع به سفر مهدی هاشمی به خارج از کشور پاسخ‌هایی ارائه کرد.
آنچنان که در متن ارسالی از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از این دیدار آمده بود، هاشمی در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره مهدی هاشمی رفسنجانی می‌گوید: "خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت راحت است.
اما هاشمی رفسنجانی در ادامه به نقش مهدی هاشمی در کمیته غیرقانونی "صیانت از آرا " اشاره کرده و گفت:‌من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، "جز در مسئله کمیته صیانت از آرا ". مهدی نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند: او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص علت سفر پسرش به لندن هم اینچنین گفت که: "ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از کشور داریم که همه آنها مشکل دارند. می‌بایست کسی می‌رفت و رسیدگی می‌کرد. از لندن شروع کردیم و به لبنان رفتیم که باید توسعه پیدا کند. واحد دوبی مشکلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند که هنوز نتوانستیم شروع کنیم. در ارمنستان و تاجیکستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌کرد که رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول کارهایت را تمام کن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند که او هم همیشه جواب می‌دهد.
با وجود اطلاعیه دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که ریاست آن بر عهده شخص مهدی هاشمی رفسنجانی است و همچنین اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی، کریم زارع طی مصاحبه‌ای در مورخ 27 دی درباره مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی از سوی دانشگاه آزاد گفت که هنوز موضوع مأموریت آقای مهدی هاشمی برایش مشخص نشده. وی همچنین ادامه داد که "من گفته‌ام که موضوع مأموریت آقای هاشمی را به من بگویند ولی هنوز به من چیزی نگفته‌اند!
بنا بر این گزارش، سرانجام در پی موضع‌گیری‌های فعالان دانشجویی درباره حضور طولانی‌ مدت مهدی هاشمی در خارج از کشور به رغم اتهامات وی در جریان حوادث پس از انتخابات، وی پس از گذشت 6 ماه از خروج خود از کشور، علناً در این باره به ایراد توضیح پرداخت.

پاسخ مهدی هاشمی به اتهامات
مهدی هاشمی در تاریخ 28/11/88 و در پاسخ به گزارشی با عنوان "5 ماه از حضور مهدی هاشمی در لندن گذشت؛ مأموریتی که مرد شماره 2 دانشگاه آزاد از جزئیات آن بی‌خبر است "، نوشت: " خبرگزاری فارس هر از چند گاهی به بهانه سفر تحصیلی اینجانب به خارج از کشور، آن را مستمسکی برای تکرار ادعاهای غیرقانونی برخی محکومین جریانات بعد از انتخابات در دادگاه قرار می‌دهد و لابد شخص، ارگان یا سازمان و مسئولین قضایی نیز به این سایت خبری به دلیل تکرار ادعاهای محکومین علیه اینجانب که رهبری معظم انقلاب رسما در خطبه‌های نماز جمعه خود آن را بی‌اعتبار توصیف کردند، هیچ‌گونه اعتراض و یا بازخواستی نمی‌کند که این گونه خود را در حاشیه امن آهنین می‌دانند؟!
همچنانکه کرارا اعلام شده است یکبار دیگر اعلام می‌کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده‌ام و از حدود 5 ماه اقامت در خارج از کشور حدودا یک ماه، آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و ماموریت بوده‌ام و مانند یک شهروند عادی به دور از جنجال های ساختگی خبرگزاری فارس و سایر سایت‌های همسو و زنجیره‌ای به ادامه تحصیل در خارج از کشور ادامه می‌دهم.

جاسبی: ما به مهدی هاشمی ماموریت ندادیم خودش رفت
پس از آغاز انتقاداتی که به سفر وی صورت گرفت، دفتر رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد در اطلاعیه ای اعلام کرد که "آقای مهدی هاشمی بعنوان رییس دفتر هیات امنا برای بازرسی از عملکرد این دفاتر به تعدادی از کشورهای که دارای شعبه دانشگاه ازاد می باشند مسافرت نموده‌اند."
روابط عمومی حوزه تحت اختیار مهدی هاشمی در ادامه ادعا کرد، سفر او "کوتاه مدت" خواهد بود.
با این حال عبدالله جعفرعلی جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد، در کنفرانسی خبری در دانشگاه آزاد واحد تبریز، هرگونه ارتباط سفر پسر آقای هاشمی با دانشگاه آزاد را رد کرد.
آقای جاسبی اظهار کرده است: بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده نیز حکمی به ایشان ندادم.
وی البته درباره سکوت یکساله مدیران دانشگاه آزاد درباره سفر مهدی هاشمی و اینکه چرا مجموعه تحت مدیریت او سفر مهدی هاشمی را کاری دانسته، توضیح نداد.
آقای جاسبی که گفته می شود به زودی باید با دانشگاه آزاد خداحافظی کند، اوایل امسال و در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ در پاسخ به این پرسش که مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی چه وقت به پایان می‌رسد؟ اظهار داشت: من به این سوال پاسخ نمی‌دهم. گفتنی است، سفر رئیس دفتر رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد به قلب انگلیس سپس طرح ادعای تحصیل در لندن، با اسکان طولانی مدت او و بی تفاوتی به درخواست های داخلی همراه شد.
پس از بی نتیجه بودن درخواست بخشی از فعالان سیاسی برای بازگشت مهدی هاشمی، درخواست‌های مختلفی هم از آقای هاشمی رفسنجانی به منظور درخواست وی از پسرش برای بازگشت به کشور و پاسخگویی به اتهامات مطرح شده، صورت گرفت اما رئیس مجمع تشخیص مصلحت با بیان مطالبی در حمایت از فرزندش، تلویحا اعلام کرد که تلاشی برای بازگشت او از انگلیس انجام نخواهد داد.وی حتی چندی بعد اعلام کرد که به پسرش گفته است در خارج بمان و مدرکت را بگیر.

معاون جاسبی، فرودین 89: همچنان بی‌اطلاعم
کریم زارع معاون پارلمانی دانشگاه آزاد بار دیگر در فروردین 89 در پاسخ به این سوال که آیا ماموریت مهدی هاشمی پایان یافته است یا خیر، اظهار داشت: در این زمینه اطلاعات جدیدی ندارم ولی اگر اطلاعاتی کسب کنم حتما ارائه خواهم داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان اطلاعاتی در خصوص این ماموریت به دست نیاورده‌اید، گفت: بنده هنوز در این زمینه اطلاعات جدیدی کسب نکرده‌ام.
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که یعنی ماموریت مهدی هاشمی همچنان ادامه دارد؟ یادآور شد: بنده نگفتم که این ماموریت پایان نیافته است بلکه عرض کردم اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم که بخواهم آن را برای شما بیان کنم.
زارع در پایان در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی هم از این ماموریت از سوی مهدی هاشمی به مسئولین دانشگاه آزاد ارائه شده است، یا خیر؟ اظهار داشت: خیر، حداقل این است که بنده در این زمینه اطلاعی ندارم.

جاسبی هم سؤال درباره مأموریت مهدی هاشمی را بی‌‌پاسخ گذاشت
با وجود اطلاعیه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد درباره مأموریت مهدی هاشمی، مسئولان این دانشگاه هیچگونه اطلاع‌رسانی درباره موضوع مأموریت، مدت آن و ... ارائه نمی‌کردند. در این بین، عبدالله جعفرعلی جاسبی رئیس دانشگاه آزاد نیز که فروردین 89 در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌الملی روبوکاپ شرکت کرده بود، در حاشیه این مراسم و در پاسخ به این پرسش که مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی چه وقت به پایان می‌رسد؟ اظهار داشت: من به این سوال پاسخ نمی‌دهم.
وی با وجود اصرار خبرنگاران مبنی بر تشریح جزئیات مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی، اعلام کرد که به این سوالات پاسخ نخواهد داد.
در این میان نکته حائز اهمیت این است که چرا هیئت امنای دانشگاه آزاد تنها چند روز پس از خروج مهدی هاشمی از کشور، سفر وی را ماموریتی کاری از سوی این مجموعه دانست اما نه تنها در خصوص این ماموریت توضیحات تکمیلی را ارائه نداده و اعلام نکردند که این ماموریت چه زمانی به پایان می‌رسد، بلکه اعضای هیئت امنای این دانشگاه نیز درباره این ماموریت اظهار بی اطلاعی می‌کنند و مشخص نیست که چه کسانی آن اطلاعیه هیئت امنای دانشگاه آزاد را نوشته و امضاء کردند؟ و دلیل حمایت هیئت امنای دانشگاه آزاد از سفر مهدی هاشمی به لندن چه بوده است؟

صدور حکم جلب مهدی هاشمی
اما فروردین 89 روزهای پایانی خود را سپری می‌کرد که اعلام خبری درباره صادر شدن حکم جلب مهدی هاشمی صحت اتهامات وارده به وی را قوت بیشتری بخشید.
صدور حکم جلب مهدی هاشمی در جلسه مشترک آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شد.
بر پایه این گزارش در این جلسه مشترک تصریح شد که در صورت ورود مهدی هاشمی به کشور وی بر اساس این حکم دستگیر خواهد شد.
در این جلسه درباره احتمال عدم مراجعت مهدی هاشمی به کشور و راههای قانونی دستگیری وی نیز مطالبی عنوان شد.

خروج خانواده مهدی هاشمی از کشور
با این وجود پس از اعلام خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی، برخی منابع خبری اعلام کردند در اردیبهشت‌ماه سال 89 که خانم "فرشته هاشمی " همسر مهدی هاشمی به همراه دو فرزندش به لندن رفته و قبل از پیوستن به همسر، به برخی اطرافیان خود اعلام کرده است که قصد بازگشت به ایران را ندارد.

کشف برخی قراردادهای نفت و گاز در ساختمان هیئت امنای دانشگاه آزاد
اما در حالی که همچنان از عدم بازگشت مهدی هاشمی به کشور خبری نبود، به ناگاه اطلاعیه‌ای از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران صادر و اتهامات مهدی هاشمی و پیرو آن دانشگاه آزاد را وارد فاز جدیدی کرد.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران طی اطلاعیه‌ای در خردادماه امسال، اعلام کرد که اسنادی از طبقه ششم ساختمان محل استقرار هیأت امنای دانشگاه آزاد کشف کرده است که این اسناد درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارشهای مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری بوده است.
بدین ترتیب و با این اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب ایران، صحت اتهامات وارده بر مهدی هاشمی بیش از پیش تقویت و از سوی دیگر احتمال بازگشت وی به ایران کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است.
اما کارشناسان و فعالان دانشگاهی در گفت‌وگوهایی که در خبرگزاری‌های کشور منتشر شده است، اعتقاد دارند که با توجه به اسناد و مدارک به دست آمده و همچنین با توجه به در دست داشتن حکم جلب مهدی هاشمی، مسئولان امنیتی و انتظامی کشورمان می‌توانند از طریق پلیس بین‌الملل اقدام به بازگرداندن مهدی هاشمی به کشور کرده و وی را در دادگاهی صالحه محاکمه کنند.
البته در این میان برخی نیز معتقدند با توجه به نوع اتهامات مهدی هاشمی و همچنین با توجه به خباثت دولت انگلیس، این کشور از همکاری با پلیس بین‌الملل برای بازگرداندن مهدی هاشمی به ایران قطعاً اجتناب خواهد کرد.

  
  

«و اما مسئله ای که این روزها در سطح جمعی از اهل فکر و اهل نظر در جریان است، مذاکره کردن و مذاکره نکردن است...

من معتقدم، آن کسانی که فکر می کنند ما باید با رأس استکبار -یعنی آمریکا- مذاکره کنیم، یا دچار ساده لوحی هستند، یا مرعوبند. من بارها این نکته را عرض کرده ام که استکبار، بیش از این که نان قدرت و توانایی خودش را بخورد، نان هیبت و تشر خودش را می خورد. اصلاً استکبار، با تشر و ابهت و شکلک درآوردن و ترساندن این و آن، زنده است. مذاکره، یعنی چه؟ صرف این که شما بروید با آمریکا بنشینید حرف بزنید و مذاکره کنید، مشکلات حل می شود؟ این طوری که نیست.

مذاکره در عرف سیاسی، یعنی معامله، مذاکره با آمریکا، یعنی معامله با آمریکا. معامله، یعنی داد و ستد؛ یعنی چیزی بگیر، چیزی بده تو از انقلاب اسلامی، به آمریکا چه می خواهی بدهی، تا چیزی از او بگیری؟ آن چیزی که شما می خواهید به آمریکا بدهید، تا در مقابل از او چیزی بگیرید، چیست؟ ما چه می توانیم به آمریکا بدهیم؟ او از ما چه می خواهد؟ آیا می دانید که او چه می خواهد؟ «و ما نقموا منهم الا ان یومنوا بالله العزیز الحمید». والله که آمریکا از هیچ چیز ملت ایران، به قدر مسلمان بودن و پای‌بند بودن به اسلام ناب محمدی(ص) ناراحت نیست. او می خواهد شما از این پای‌بندیتان دست بردارید. او می خواهد شما این گردن برافراشته و سرافراز را نداشته باشید؛ حاضرید؟»

گزیده ای از سخنان رهبرمعظم در مورد مذاکره با امریکا


  
  

اقدام کاربران آمریکایی در مقایسه تطبیقی میزان تهدیدات ایران و آمریکا برای صلح جهانی، مورد استقبال کاربران فیس‌بوک قرار گرفت.

به گزارش سایت اوباما، اقدام کاربران آمریکایی در مقایسه تطبیقی میزان تهدیدات ایران و آمریکا برای صلح جهانی، مورد استقبال دیگر کاربران در فیس‌بوک قرار گرفته؛ به طوری که پس از گذشت تنها 7 ساعت، بیش از 650 کاربر آمریکایی این تصویر را محبوب نموده و نزدیک به 420 کاربر نیز آن را در صفحات خود بازنشر کرده‌اند. در این مقایسه تصویری که از سوی صفحه "افشای واقعیت" در فیس‌بوک انجام شده است، تعداد سلاح‌های اتمی دو کشور، تعداد استفاده از این نوع سلاح‌ها توسط ایران و آمریکا علیه بشریت، بودجه نظامی دو کشور در سال 2010 و تعداد کشورهایی که از سال 1980 تاکنون، از سوی ایران و آمریکا مورد حمله واقع شده‌اند، مورد مقایسه قرار گرفته است. براساس این مقایسه کاربران آمریکایی، آمریکا نزدیک به 8500 سلاح هسته‌ای دارد و این در حالی است که این کشور، ایران را که هیچ سلاح هسته‌ای ندارد، یک تهدید معرفی می‌کند. به علاوه، آمریکا تاکنون دو بار از سلاح هسته‌ای علیه بشر استفاده کرده در حالی که ایران این کار را انجام نداده است. در بخش دیگری از این مقایسه، نشان داده شده که به رغم انتقادات آمریکا به برنامه‌های نظامی ایران، این کشور در سال 2010 بیش از 687 میلیارد دلار صرف نظامی‌گری خود کرده و این در حالی است که بودجه نظامی ایران در این سال تنها 7 میلیارد دلار بوده است. به علاوه، آمریکا از سال 1980 تاکنون یعنی طی نزدیک به سه دهه، به 16 کشور حمله کرده؛ در حالی که ایران در این مدت به هیچ کشوری حمله نکرده بلکه از سوی صدام و به کمک آمریکا مورد حمله نیز واقع شده است. در بخش دیگری از این مقایسه تصویری آمده، آمریکا همیشه با استفاده از ابزارهایی چون اعمال تحریم، ترور و خرابکاری علیه مخالفانش، این کشورها را تحت فشار قرار داده و این در حالی است که ایران هیچگاه از این روش‌ها علیه کشورهای مخالف خود استفاده نکرده است. این گروه آمریکایی در پایان خطاب به افکار عمومی خود عنوان کرده است: بساط ظلم کشور شما را فرا گرفته، به خود بیایید.

http://www.barackobama.ir/en/news/3163/مقایسه-احمدی‌نژاد-و-اوباما-در-فیس‌بوک-عکس


  
  

کمپین یک میلیون حجاب زنان آمریکایی

به گزارش سایت اوباما به نقل از هافینگتون پست، صدها زن غیرمسلمان آمریکایی در حمایت از شیما الاوادی زن عراقی که طی روزهای اخیر، به خاطر استفاده از حجاب کشته شد، حجاب بر سر کردند.
الاوادی مهاجر عراقی ساکن کالیفرنیا و مادر 5 فرزند بود که در 24 مارس، 3 روز پس از ضرب و شتم توسط گروه‌های نژادپرست، کشته شد.جین یونس مدیر کلیسای «بونیتا ولی» کالیفرنیا در یکشنبه آتی و در عید پاک، کلاه بر سر نخواهد گذاشت و در عوض، بخاطر ادای احترام و ابزار حمایت از خانواده و دوستان شیما الاوادی، روسری اسلامی به سر خواهد کرد.
این زن 59 ساله در این زمینه می‌گوید «انتظار می‌رفت که واکنشی جدی نسبت به این جنایت، از سوی دولت صورت پذیرد اما چنین نشد». وی یکی از زنان غیر مسلمان آمریکایی است که در کمپین یک میلیون حجاب در حمایت از شیما الاوادی شرکت کرده و عکس خود را با روسری به یک صفحه فیس بوکی که متعلق به همین کمپین است ارسال کرده است.
براساس این گزارش، این صفحه را تاکنون بیش از 11 هزار نفر از مسلمانان، کاتولیک‌ها، یهودیان، کویکرها، منونیت‌ها و حتی بی‌خدایان لایک کرده‌اند و صدها عکس با حجاب از خود را به اشتراک گذارده‌اند.
الاوادی 32 ساله، در سال 1993 در زمان حکومت صدام از عراق فرار کرد و در دیربورن میشیگان سکنی گزید. وی سپس برای کار در نیروی نظامی آمریکا به همراه همسر خود به کالیفرنیا نقل مکان کرد.هافینگتن‌پست ادامه داد: در حالی که هنوز قاتل الاوادی دستگیر نشده اما بسیاری از حامیان وی نگرانند که بخاطر وجود حس ضد اسلامی در آمریکا، قتل الاوادی نادیده گرفته شود.در صفحه فیس بوکی این کمپین اظهار نظرهای متعددی به چشم می‌خورد. کارن استریتر اهل پاسادینای کالیفرنیا می‌نویسد: «من عاشق مسیحیت هستم اما در آوریل به عنوان یک نمازگزار حجاب بر سر می‌کنم».
جودیث کسترو می‌گوید این امر بسیار غم انگیز است که دیگران بخاطر حجابی که داری به نحو دیگری با تو برخورد کنند.لورالین ولاند تیلور، یک معلم مدرسه در دیترویت که به مدت 6 روز حجاب بر سر خود گذاشت، در صفحه فیس بوک خود می‌نویسد، «پوشیدن حجاب و نه چیز دیگر، امکان برقراری ارتباط و سخن گفتن را افزایش می‌دهد. هر روز که من حجاب می‌پوشیدم می‌توانستم با کسانی که در این مورد فعال بودند، رابطه بهتری برقرار کنم»

تظاهرات متعددی در حمایت از حجاب در دانشگاه‌های مختلف آمریکا از جمله دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل، دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، دانشگاه میشیگان در آن آربور و دانشگاه کالیفرنیا در یروین، برگزار شده است. 

  
  

لازم نیست همه تابع محض یک جریان باشند/ کدام اختلاف خطرناک است؟

«شما باید توجه داشته باشید تا زمانی که اختلاف و موضع‌گیری‌ها در حریم مسائل مذکور است، تهدیدی متوجه انقلاب نیست. اختلاف اگر زیربنایی و اصولی شد، موجب سستی نظام می‏شود و این مسئله روشن است که بین افراد و جناح‌های موجود وابسته به انقلاب اگر اختلاف هم باشد، صرفاً سیاسی است ولو اینکه شکل عقیدتی به آن داده شود، چرا که همه در اصول با هم مشترکند و به همین خاطر است که من آنان را تأیید می‏نمایم.»

گروه تاریخ انقلاب- محمد مهدی تهرانی:حکایت این روزها در انقلابی آرمانی که هر روز گامی به سمت خلوص، تعالی و رشد پیش می‏‎گذارد، برای آنان که نهضت امام(ره) را تجربه کردند، چندان جدید نیست. رقابت امروز اصولگرایان در برابر هم شاید از برخی جهات مشابه باشد. یعنی همان زمان که جریان‌های غیر معتقد به خط امام از دایره خارج شدند و باب رقابت در میان انقلابیون باز شد.

به گزارش رجانیوز، آن روزها محمد علی انصاری در نامه‏ای که خطاب به امام نوشت، مختصاتی از شرایط سیاسی روز را به قلم آورد. آن روزها برخی با تکیه بر ضرورت وحدت، از مصلحت‏ها سخن می‏گفتند و کشیده شدن رقابت در درون انقلابیون را به مصلحت نظام نمی‏دانستند. انصاری در چنین فضایی در نامه خود خطاب به امام به این مسئله اشاره کرد که در صدر هر دو جریان‏ مطرح انقلاب که بعدها به روحانیت و روحانیون معروف شدند، شخصیت‏های انقلابی قرار دارند و این قضاوت را دشوار می‏کند. او از نگرانی‏های خود نسبت به تبعات این نوع رقابت‏ها سخن به میان آورد و با این مقدمه نظر امام را جویا شد.

در متنی که او به رشته تحریر درآورد، چنین می‏خوانیم: «مسئله مهمی که موجب این نوشته گردید، این است که از اول پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تاکنون که در خدمت بوده ام، شاهد ظهور و افول جریان‌های فکری و عقیدتی- سیاسی فراوان و متنوعی بوده‏ام که بحمدالله تعالی جریانات انحرافی و الحادی منزوی شده‏اند، ولی دو جریان عقیدتی و سیاسی که هر دو نیز وابسته به انقلاب و مدافع اسلامند و طرفداران زیاد و شخصیت های معتبر دارند، امروز به شکل جدی‏تری در میدان رقابت با یکدیگر قرار گرفته‏اند که این رقابت صرفا در جنبه تئوری نیست بلکه در تمامی میدان‏های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی بروز کرده است و احتمالاً هرچه جلوتر برود، بر ادامه رقابت‏ها و در حقیقت، تضادهای خواسته و ناخواسته افزوده می‏شود که جدای از آن تبعات و آثاری که در کشور به بار می آورد، در مقطع کنونی یک نوع حیرت و سرگردانی شدید در میان طرفداران و افراد هر دو گروه به وجود آورده است که حقیر از جمله این افرادم و نمی دانم وظیفه چیست و چه باید کرد.»

انصاری ادامه داده بود: «آن چیزی که این تحیر را افزون می کند، این است که از یک طرف می‏بینیم اجرای نظریات کلی و سیاسی و اقتصادی هر کدام از این دو جریان در کشور و انقلاب منتهی به نتایجی می‏شود که طرف مقابل آن را خلاف مصلحت می‏داند، به همین دلیل است که در انتخابات مجلس و دولت و امثال اینها رقابت‏ها فشرده‎تر و جدی‏تر گردیده و از طرف دیگر در مواضع کلی و اصولی انقلاب، مانند دفاع از اسلام و محرومین و مبارزه با شرق و غرب آن‌قدر مرز مواضع نزدیک و در حقیقت آمیخته است که چیزی به نام اختلاف مشاهده نمی‏شود و مزید بر این مسئله همه می‏دانیم که اکثر رهبران و افراد مسئول این دو جریان از چهره‏های مبرز و شخصیت‏هایی هستند که بالاترین شاخص اعتبار آنان ارتباط طولانی با حضرتعالی در کسب فیض علمی و اخلاقی و سیاسی بوده است و هر کدام به گونه‏ای در انقلاب سهیم بوده‏اند و مهم‏تر از همه اینها اینکه در جریان تائیدات حضرتعالی می‏بینیم که اکثر افراد این دو جریان با هم مورد حمایت و عنایت بوده‏اند و هر گاه یکی از این جریان تائید شده است، مدتی بعد جریان دیگر تائید گردیده و نمونه‏ها زیاد است.»

انصاری نوشته بود: «برای حضرتعالی که در تعقیب اهداف بسیار بزرگ‌تر از فکر و استعداد ما هستید، مسئله روشن است ولی متاسفانه ما نتوانسته‏ایم آن را درک و حل نماییم و از آنجا که ما برای افکار و اندیشه‏های خود بدون تائید ولایت هیچ‎گونه اصالت و ارزشی نمی‏شناسیم و شدیداً محتاج به رهبری و هدایت حضرتعالی می‏باشیم، احساس می‏کنم که این مسئله از حوادث واقعه‏ای‏ است که اکثر مردم و خصوصاً جوانان پرشور و انقلابی کشور و دانشگاه‏ها و حوزه‏ها با آن مواجهند و حل این مسئله فقط از مسیر نظریات و رهنمودهای حضرت مستطاب عالی امکان‏پذیر می‏شود.»

پاسخ امام به محمد علی انصاری که بعدها به منشور برادری معروف شد، در نوع خود جالب توجه بود. امام وجود اختلاف نظرها در سایه وحدت و برادری را مفید به حال انقلاب و طبیعی دانستند و توضیح دادند که در نظر ایشان نیاز نیست همه افراد تابع محض یک جریان باشند.

امام خمینی(ره) انصاری را کمی احساساتی! دانستند و نوشتند: «کتاب‌های فقهای بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سلیقه‏ها و برداشت‎ها در زمینه‏های مختلف نظامی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و عبادی، تا آنجا که در مسائلی که ادعای اجماع شده است، قول و یا اقوال مخالف وجود دارد و حتی در مسائل اجماعی هم ممکن است قول خلاف پیدا شود، از اختلاف اخباری‌ها و اصولی‌ها بگذریم. از آنجا که در گذشته این اختلافات در محیط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در کتاب‎های علمی آن هم عربی ضبط می‏گردید، قهراً توده‏های مردم از آن بی‎خبر بودند و اگر با خبر هم می‏شدند، تعقیب این مسائل برای‎شان جاذبه‏ای نداشت. حال آیا می‏توان تصور نمود که چون فقها با یکدیگر اختلاف نظر داشته‏اند- نعوذباللَّه- خلاف حق و خلاف دین خدا عمل کرده‏اند؟ هرگز.»

امام از کشیده شدن حرف‏های فقها در موضوعات تخصصی به رادیو و تلویزیون ابراز خرسندی کردند و فرمودند همیشه باید باب اجتهاد باز باشد. ایشان همچنین با اشاره به اختلاف نظرها در مورد مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی تصریح کردند: «شما باید توجه داشته باشید تا زمانی که اختلاف و موضع‌گیری‌ها در حریم مسائل مذکور است، تهدیدی متوجه انقلاب نیست. اختلاف اگر زیربنایی و اصولی شد، موجب سستی نظام می‏شود و این مسئله روشن است که بین افراد و جناح‌های موجود وابسته به انقلاب اگر اختلاف هم باشد، صرفاً سیاسی است ولو اینکه شکل عقیدتی به آن داده شود، چرا که همه در اصول با هم مشترکند و به همین خاطر است که من آنان را تأیید می‏نمایم.»

امام راحل ادامه دادند: «آنها نسبت به اسلام و قرآن و انقلاب وفادارند و دل‌شان برای کشور و مردم می‏سوزد و هر کدام برای رشد اسلام و خدمت به مسلمین طرح و نظری دارند که به عقیده خود موجب رستگاری است. اکثریت قاطع هر دو جریان می‏خواهند کشورشان مستقل باشد، هر دو می‏خواهند سیطره و شرّ زالوصفتان وابسته به دولت و بازار و خیابان را از سر مردم کم کنند. هر دو می‏خواهند کارمندان شریف و کارگران و کشاورزان متدین و کسبه صادق بازار و خیابان، زندگی پاک و سالمی داشته باشند. هر دو می‏خواهند دزدی و ارتشا در دستگاه‌های دولتی و خصوصی نباشد، هر دو می‏خواهند ایران اسلامی از نظر اقتصادی به صورتی رشد نماید که بازارهای جهان را از آنِ خود کند، هر دو می‏خواهند اوضاع فرهنگی و علمی ایران به گونه‏ای باشد که دانشجویان و محققان از تمام جهان به سوی مراکز تربیتی و علمی و هنری ایران هجوم آورند، هر دو می‏خواهند اسلامْ قدرت بزرگ جهان گردد. پس اختلاف بر سر چیست؟ اختلاف بر سر این است که هر دو عقیده‏شان است که راه خود باعث رسیدن به این‎همه است. ولی هر دو باید کاملاً متوجه باشند که موضع‌گیری‌ها باید به گونه‏ای باشد که در عین حفظ اصول اسلام برای همیشه تاریخ، حافظ خشم و کینه انقلابی خود و مردم علیه سرمایه داری غرب و در رأس آن امریکای جهان‎خوار و کمونیسم و سوسیالیزم بین الملل و در رأس آن شوروی متجاوز باشند.»

امام راحل افزودند: «هر دو جریان باید با تمام وجود تلاش کنند که ذره‏ای از سیاست "نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی" عدول نشود که اگر ذره‏ای از آن عدول شود، آن را با شمشیر عدالت اسلامی راست کنند. هر دو گروه باید توجه کنند که دشمنان بزرگ مشترک دارند که به هیچ یک از آن دو جریان رحم نمی‏کند. دو جریان با کمال دوستی مراقب امریکای جهان‌خوار و شوروی خائن به امت اسلامی باشند. هر دو جریان باید مردم را هوشیار کنند که درست است که امریکای حیله‏گر دشمن شماره یک آنها است ولی فرزندان عزیز آنان زیر بمب و موشک شوروی شهید گشته‏اند. هر دو جریان از حیله گری‌های این دو دیو استعمارگر غافل نشوند و بدانند که امریکا و شوروی به خون اسلام و استقلال‎شان تشنه‏اند.»

ایشان ادامه دادند: «البته یک چیز مهم دیگر هم ممکن است موجب اختلاف گردد- که همه باید از شرّ آن به خدا پناه ببریم- که آن حب نفس است که این دیگر این جریان و آن جریان نمی‏شناسد.» امام(ره) فرمودند: «اگر آقایان از این دیدگاه که همه می‏خواهند نظام و اسلام را پشتیبانی کنند، به مسائل بنگرند، بسیاری از معضلات و حیرت‎ها برطرف می‏گردد ولی این بدان معنا نیست که همه افراد تابع محض یک جریان باشند. با این دید گفته‏ام که انتقاد سازنده معنایش مخالفت نبوده و تشکل جدید مفهومش اختلاف نیست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه می‏شود. انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدایت دو جریان می‏شود. هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّای از انتقاد ببیند. البته انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است. اگر در این نظام کسی یا گروهی خدای ناکرده بی‏جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال، یکی‏ از کارهایی که یقیناً رضایت خداوند متعال در آن است، تألیف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورت‎ها و نزدیک ساختن مواضع خدمت به یکدیگر است. باید از واسطه‏هایی که فقط کارشان القای بدبینی نسبت به جناح مقابل است، پرهیز نمود. شما آن‌قدر دشمنان مشترک دارید که باید با همه توان در برابر آنان بایستید، لکن اگر دیدید کسی از اصول تخطی می‏کند، در برابرش قاطعانه بایستید.»

اکنون که بار اضافی تجدیدنظرطلبان تا حدود زیادی از دوش انقلاب برداشته شده، زمان آن است که رشد انقلاب و حرکت به سمت خلوص بیشتر با تکیه بر رقابت‏های مبتنی بر اخلاق و تقوی در میان خودی‌ها کلید بخورد. آرمان‌خواهی ممزوج با مصالح واقعی انقلاب از یک سو و مصلحت‏اندیشی کاذب که اغلب با انضمامی از تساهل و تسامح نسبت به اصول انقلاب همراه می‏شود از سوی دیگر، می‏بایست اینک به مصاف هم بشتابند و این گونه است که حرکتی نو و رشدی دوباره شکل خواهد گرفت.

رهبر انقلاب در دیدار چندی پیش خود با مردم قم ضمن پیش‏بینی دشمن‏شکن بودن این انتخابات فرمودند: «با این انتخابات، خون تازه‌ای به پیکر انقلاب و کشور و نظام جمهوری اسلامی دمیده خواهد شد؛ حرکت تازه‌ای برای او پیش خواهد آمد، نشاط تازه‌ای پیدا خواهد کرد.»

ایشان افزودند: «انتخابات باید سالم باشد، رقابتی باشد. رقابت غیر از خصومت است، رقابت غیر از تهمت‌زنیِ متقابل است؛ اینها را باید همه مواظب باشیم. رقابت این نیست که کسی اثبات خود را متوقف بر نفی دیگری بداند. رقابت این نیست که کسانی بیایند برای جلب نظر مردم، وعده‌های خلاف قانون اساسی، خلاف قوانین عادی بدهند؛ اینها نباید باشد. کسانی که وارد عرصه‌ی انتخابات میشوند، چه از طرف مجریان و مسئولان، چه از طرف کسانی که نامزد میشوند، بایستی به آداب و شروط یک حرکت عمومیِ سالم پایبند باشند، متعهد باشند؛ این لازم است.»

 


  
  

کمپین یک میلیون حجاب زنان آمریکایی

به گزارش سایت اوباما به نقل از هافینگتون پست، صدها زن غیرمسلمان آمریکایی در حمایت از شیما الاوادی زن عراقی که طی روزهای اخیر، به خاطر استفاده از حجاب کشته شد، حجاب بر سر کردند.
الاوادی مهاجر عراقی ساکن کالیفرنیا و مادر 5 فرزند بود که در 24 مارس، 3 روز پس از ضرب و شتم توسط گروه‌های نژادپرست، کشته شد.جین یونس مدیر کلیسای «بونیتا ولی» کالیفرنیا در یکشنبه آتی و در عید پاک، کلاه بر سر نخواهد گذاشت و در عوض، بخاطر ادای احترام و ابزار حمایت از خانواده و دوستان شیما الاوادی، روسری اسلامی به سر خواهد کرد.
این زن 59 ساله در این زمینه می‌گوید «انتظار می‌رفت که واکنشی جدی نسبت به این جنایت، از سوی دولت صورت پذیرد اما چنین نشد». وی یکی از زنان غیر مسلمان آمریکایی است که در کمپین یک میلیون حجاب در حمایت از شیما الاوادی شرکت کرده و عکس خود را با روسری به یک صفحه فیس بوکی که متعلق به همین کمپین است ارسال کرده است.
براساس این گزارش، این صفحه را تاکنون بیش از 11 هزار نفر از مسلمانان، کاتولیک‌ها، یهودیان، کویکرها، منونیت‌ها و حتی بی‌خدایان لایک کرده‌اند و صدها عکس با حجاب از خود را به اشتراک گذارده‌اند.
الاوادی 32 ساله، در سال 1993 در زمان حکومت صدام از عراق فرار کرد و در دیربورن میشیگان سکنی گزید. وی سپس برای کار در نیروی نظامی آمریکا به همراه همسر خود به کالیفرنیا نقل مکان کرد.هافینگتن‌پست ادامه داد: در حالی که هنوز قاتل الاوادی دستگیر نشده اما بسیاری از حامیان وی نگرانند که بخاطر وجود حس ضد اسلامی در آمریکا، قتل الاوادی نادیده گرفته شود.در صفحه فیس بوکی این کمپین اظهار نظرهای متعددی به چشم می‌خورد. کارن استریتر اهل پاسادینای کالیفرنیا می‌نویسد: «من عاشق مسیحیت هستم اما در آوریل به عنوان یک نمازگزار حجاب بر سر می‌کنم».
جودیث کسترو می‌گوید این امر بسیار غم انگیز است که دیگران بخاطر حجابی که داری به نحو دیگری با تو برخورد کنند.لورالین ولاند تیلور، یک معلم مدرسه در دیترویت که به مدت 6 روز حجاب بر سر خود گذاشت، در صفحه فیس بوک خود می‌نویسد، «پوشیدن حجاب و نه چیز دیگر، امکان برقراری ارتباط و سخن گفتن را افزایش می‌دهد. هر روز که من حجاب می‌پوشیدم می‌توانستم با کسانی که در این مورد فعال بودند، رابطه بهتری برقرار کنم»

تظاهرات متعددی در حمایت از حجاب در دانشگاه‌های مختلف آمریکا از جمله دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل، دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، دانشگاه میشیگان در آن آربور و دانشگاه کالیفرنیا در یروین، برگزار شده است. 

  
  

اقدام کاربران آمریکایی در مقایسه تطبیقی میزان تهدیدات ایران و آمریکا برای صلح جهانی، مورد استقبال کاربران فیس‌بوک قرار گرفت.

به گزارش سایت اوباما، اقدام کاربران آمریکایی در مقایسه تطبیقی میزان تهدیدات ایران و آمریکا برای صلح جهانی، مورد استقبال دیگر کاربران در فیس‌بوک قرار گرفته؛ به طوری که پس از گذشت تنها 7 ساعت، بیش از 650 کاربر آمریکایی این تصویر را محبوب نموده و نزدیک به 420 کاربر نیز آن را در صفحات خود بازنشر کرده‌اند. در این مقایسه تصویری که از سوی صفحه "افشای واقعیت" در فیس‌بوک انجام شده است، تعداد سلاح‌های اتمی دو کشور، تعداد استفاده از این نوع سلاح‌ها توسط ایران و آمریکا علیه بشریت، بودجه نظامی دو کشور در سال 2010 و تعداد کشورهایی که از سال 1980 تاکنون، از سوی ایران و آمریکا مورد حمله واقع شده‌اند، مورد مقایسه قرار گرفته است. براساس این مقایسه کاربران آمریکایی، آمریکا نزدیک به 8500 سلاح هسته‌ای دارد و این در حالی است که این کشور، ایران را که هیچ سلاح هسته‌ای ندارد، یک تهدید معرفی می‌کند. به علاوه، آمریکا تاکنون دو بار از سلاح هسته‌ای علیه بشر استفاده کرده در حالی که ایران این کار را انجام نداده است. در بخش دیگری از این مقایسه، نشان داده شده که به رغم انتقادات آمریکا به برنامه‌های نظامی ایران، این کشور در سال 2010 بیش از 687 میلیارد دلار صرف نظامی‌گری خود کرده و این در حالی است که بودجه نظامی ایران در این سال تنها 7 میلیارد دلار بوده است. به علاوه، آمریکا از سال 1980 تاکنون یعنی طی نزدیک به سه دهه، به 16 کشور حمله کرده؛ در حالی که ایران در این مدت به هیچ کشوری حمله نکرده بلکه از سوی صدام و به کمک آمریکا مورد حمله نیز واقع شده است. در بخش دیگری از این مقایسه تصویری آمده، آمریکا همیشه با استفاده از ابزارهایی چون اعمال تحریم، ترور و خرابکاری علیه مخالفانش، این کشورها را تحت فشار قرار داده و این در حالی است که ایران هیچگاه از این روش‌ها علیه کشورهای مخالف خود استفاده نکرده است. این گروه آمریکایی در پایان خطاب به افکار عمومی خود عنوان کرده است: بساط ظلم کشور شما را فرا گرفته، به خود بیایید.

http://www.barackobama.ir/en/news/3163/مقایسه-احمدی‌نژاد-و-اوباما-در-فیس‌بوک-عکس


  
  

برای اولین بار از سوی یک استاد دانشگاه ایرانی، مجموعه وسیعی از آمارهای منتشره از سوی رسانه‌های آمریکایی درخصوص معضلات اجتماعی و سیاسی ایالات متحده جمع‌‌آوری و منتشر شد. به گزارش سایت اوباما، گزارش "آمریکا از نگاه آمار" عنوان گزارشی آماری و نسبتاً تحلیلی با استناد به منابع رسمی آمریکایی و جهانی است که بیش از یک سال پیش، توسط دکتر فواد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه آمریکاشناسی برای مرکز بررسی‌های ریاست جمهوری تهیه شده و به بهانه اعتراضات اخیر در آمریکا، از سوی سایت اوباما بازنشر شده است. منابع این گزارش، آنطور که ذکر شده، روزنامه‌ها، سایت‌ها و ارگان‌هایی چون نیویورک تایمز، گاردین، شیکاگو تریبون، واشنگتن پست، گزارش کنگره، نظرسنجی گالوپ، وزارت دادگستری آمریکا، سازمان جهانی بهداشت ملل متحد، گزارش سالانه شورای اطلاع رسانی دولتی، خبرگزاری رویترز، مرکز آمار "اف.بی.آی" و گزارش تحلیلی هریتیج می‌باشند. این گزارش دارای پیوست نموداری و نقشه‌های پراکندگی است که می‌تواند منبع مناسبی برای علاقه‌مندان، تحلیل گران و پژوهشگران حوزه آمریکا باشد؛ به خصوص که با توجه به موج اعتراضات در آمریکا و افزایش فعالیت‌های جنبش "تسخیر"، تلاش‌های زیادی برای کشف ریشه‌های این جنبش، از سوی علاقه‌مندانی از سراسر جهان و بالتبع ایران، آغاز شده است. این گزارش، آمارهای ناهنجاری‌های اجتماعی از قبیل گرسنگی، بی‌خانمانی، نفوذ شرکت‌های اقتصادی در ساختار سیاسی، بیکاری، پورنوگرافی، طلاق، وضعیت حقوق بشر، خشونت پلیس، سوءاستفاده از قدرت، دخالت در حوزه‌های شخصی شهروندان، تبعیض نژادی، قتل و آزار جنسی کودکان و زنان و امور زندانیان از جمله مسائل مربوط به میزان آزار جنسی زندانیان و میزان رواج ایدز در زندان‌ها را منتشر کرده است. در بخش دیگری از این گزارش، معضلات سیاسی از جمله میزان مرگ و میر زندانیان خارجی بر اثر شکنجه‌های سخت، بدهی‌های ملی و خارجی دولت امریکا، بودجه نظامی آمریکا در مقایسه با سایر کشورها، صادرات تسلیحات، هزینه‌های تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای، آزمایش‌های شیمیایی و بیولوژیک بر روی شهروندان و حتی نگاه آمریکا به مقوله آخر الزمان، به وسیله آمار روایت‌گری شده است.


  
  
به گزارش جهان به نقل از مشرق، حقوق مهدی هاشمی رفسنجانی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که از شهریور سال 88جهت بازدید و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از کشور از ایران خارج شده بود در سال 91 قطع شد.
پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد در خصوص علت سفر پسرش به لندن گفته بود: "ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از کشور داریم که همه آنها مشکل دارند. می‌بایست کسی می‌رفت و رسیدگی می‌کرد. از لندن شروع کردیم و به لبنان رفتیم که باید توسعه پیدا کند. واحد دوبی مشکلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند که هنوز نتوانستیم شروع کنیم. در ارمنستان و تاجیکستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌کرد که رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول کارهایت را تمام کن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند که او هم همیشه جواب می‌دهد.
بر اساس این گزارش، در مدت 19 ماه که از ماموریت مهدی هاشمی به لندن می گذرد وی ماهیانه بابت حقوق و حق ماموریت مبلغ 3200 پوند همراه با 4 میلیون تومان دریافت کرده است که با محاسبه قیمت پوند در بازار ارز تهران که بیش از 3هزار تومان است وی جمعا ماهانه حدود 14 میلیون تومان دریافت کرده است.
بر اساس اخبار موثق در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد حقوق و حق ماموریت مهدی هاشمی قطع گریده است.

ستاد مهدی هاشمی برای کنترل صحت انتخابات
مهدی هاشمی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 از حامیان میرحسین موسوی بود در دانشگاه آزاد ستادی را برای کنترل صحت انتخابات ایجاد کرده‌بود.
با آغاز مطالبات مردمی برای محاکمه عوامل اغتشاشات و ناامنی‌ها در کشور پس از انتخابات 22 خرداد 88 که بالتبع نام مهدی هاشمی را نیز بر سر زبان‌ها می‌انداخت، به ناگاه وی از کشور خارج شد.
با این وجود یکی از نزدیکان خانواده هاشمی رفسنجانی در همان روزها یعنی نهم شهریورماه سال 88 ضمن تأئید خبر سفر مهدی هاشمی به انگلیس گفت که این سفر هیچ ارتباطی به شایعات مطرح شده درباره احتمال دستگیری مهدی هاشمی به اتهام طراحی و عملیاتی کردن اغتشاش‌های پس از انتخابات ندارد.

اعترافات باستانی و کرمی علیه مهدی هاشمی
شائبه‌ فرار مهدی هاشمی از کشور و ارتباط وی با اغتشاشات پبش آمده در ایام پس از انتخابات 22 خرداد 88 آنجا بیشتر تقویت شد که در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده آشوب های پس از انتخابات، مسعود باستانی از روزنامه‌نگاران فعال دوم خردادی با اشاره به محورهایی که از سوی مهدی هاشمی رفسنجانی به مدیریت سایت "جمهوریت " داده شده بود، گفت: حمله به عملکرد 4 ساله دولت و تضعیف نهادهای قانونی کشور(سپاه ،بسیج، شورای نگهبان و...) و القای تقلب و التهاب‌آفرینی در انتخابات جزو محورهایی بود که دستور کار داشتیم.
همچنین حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت نیز در دادگاه اعلام کرد که مهدی هاشمی در انتخابات پولشویی، سند سازی و از بیت‌المال هزینه می‌کرد.
اما پیرو این شائبه‌ها، دفتر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد به دفاع از مهدی هاشمی (رئیس این دفتر) پرداخت و با صدور اطلاعیه‌ای سفر وی را یک "مأموریت سازمانی " عنوان کرد.
دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد در این اطلاعیه خود تصریح کرد که مهدی هاشمی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از کشور، چندین روز قبل از دادگاه مورخ 3 شهریور 88 به خارج از کشور عزیمت کرده و قطعاً بعد از اتمام "مأموریت سازمانی " خویش جهت پاسخگویی به مطالب کذب مطرح شده در دادگاه به کشور بازخواهد گشت.

دفاع مجدد پدر از پسر
در همین اثنا اکبر هاشمی رفسنجانی پدر مهدی هاشمی نیز در دیدار با دانشجویان مشهدی که 15 آذر سال 89 برگزار شد، در پاسخ به سوالات و اعتراضات دانشجویان راجع به سفر مهدی هاشمی به خارج از کشور پاسخ‌هایی ارائه کرد.
آنچنان که در متن ارسالی از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از این دیدار آمده بود، هاشمی در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره مهدی هاشمی رفسنجانی می‌گوید: "خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت راحت است.
اما هاشمی رفسنجانی در ادامه به نقش مهدی هاشمی در کمیته غیرقانونی "صیانت از آرا " اشاره کرده و گفت:‌من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، "جز در مسئله کمیته صیانت از آرا ". مهدی نه پولی دارد و نه به کسی پول داد. گفتند: او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شرکت کنند، در حالی که از این کارها بیزار است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص علت سفر پسرش به لندن هم اینچنین گفت که: "ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از کشور داریم که همه آنها مشکل دارند. می‌بایست کسی می‌رفت و رسیدگی می‌کرد. از لندن شروع کردیم و به لبنان رفتیم که باید توسعه پیدا کند. واحد دوبی مشکلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند که هنوز نتوانستیم شروع کنیم. در ارمنستان و تاجیکستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌کرد که رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول کارهایت را تمام کن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند که او هم همیشه جواب می‌دهد.
با وجود اطلاعیه دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد که ریاست آن بر عهده شخص مهدی هاشمی رفسنجانی است و همچنین اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی، کریم زارع طی مصاحبه‌ای در مورخ 27 دی درباره مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی از سوی دانشگاه آزاد گفت که هنوز موضوع مأموریت آقای مهدی هاشمی برایش مشخص نشده. وی همچنین ادامه داد که "من گفته‌ام که موضوع مأموریت آقای هاشمی را به من بگویند ولی هنوز به من چیزی نگفته‌اند!
بنا بر این گزارش، سرانجام در پی موضع‌گیری‌های فعالان دانشجویی درباره حضور طولانی‌ مدت مهدی هاشمی در خارج از کشور به رغم اتهامات وی در جریان حوادث پس از انتخابات، وی پس از گذشت 6 ماه از خروج خود از کشور، علناً در این باره به ایراد توضیح پرداخت.

پاسخ مهدی هاشمی به اتهامات
مهدی هاشمی در تاریخ 28/11/88 و در پاسخ به گزارشی با عنوان "5 ماه از حضور مهدی هاشمی در لندن گذشت؛ مأموریتی که مرد شماره 2 دانشگاه آزاد از جزئیات آن بی‌خبر است "، نوشت: " خبرگزاری فارس هر از چند گاهی به بهانه سفر تحصیلی اینجانب به خارج از کشور، آن را مستمسکی برای تکرار ادعاهای غیرقانونی برخی محکومین جریانات بعد از انتخابات در دادگاه قرار می‌دهد و لابد شخص، ارگان یا سازمان و مسئولین قضایی نیز به این سایت خبری به دلیل تکرار ادعاهای محکومین علیه اینجانب که رهبری معظم انقلاب رسما در خطبه‌های نماز جمعه خود آن را بی‌اعتبار توصیف کردند، هیچ‌گونه اعتراض و یا بازخواستی نمی‌کند که این گونه خود را در حاشیه امن آهنین می‌دانند؟!
همچنانکه کرارا اعلام شده است یکبار دیگر اعلام می‌کنم که اینجانب برای ادامه تحصیل مقطع دکتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از کشور به خارج سفر کرده‌ام و از حدود 5 ماه اقامت در خارج از کشور حدودا یک ماه، آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر کشورها در تردد و سرکشی و ماموریت بوده‌ام و مانند یک شهروند عادی به دور از جنجال های ساختگی خبرگزاری فارس و سایر سایت‌های همسو و زنجیره‌ای به ادامه تحصیل در خارج از کشور ادامه می‌دهم.

جاسبی: ما به مهدی هاشمی ماموریت ندادیم خودش رفت
پس از آغاز انتقاداتی که به سفر وی صورت گرفت، دفتر رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد در اطلاعیه ای اعلام کرد که "آقای مهدی هاشمی بعنوان رییس دفتر هیات امنا برای بازرسی از عملکرد این دفاتر به تعدادی از کشورهای که دارای شعبه دانشگاه ازاد می باشند مسافرت نموده‌اند."
روابط عمومی حوزه تحت اختیار مهدی هاشمی در ادامه ادعا کرد، سفر او "کوتاه مدت" خواهد بود.
با این حال عبدالله جعفرعلی جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد، در کنفرانسی خبری در دانشگاه آزاد واحد تبریز، هرگونه ارتباط سفر پسر آقای هاشمی با دانشگاه آزاد را رد کرد.
آقای جاسبی اظهار کرده است: بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده نیز حکمی به ایشان ندادم.
وی البته درباره سکوت یکساله مدیران دانشگاه آزاد درباره سفر مهدی هاشمی و اینکه چرا مجموعه تحت مدیریت او سفر مهدی هاشمی را کاری دانسته، توضیح نداد.
آقای جاسبی که گفته می شود به زودی باید با دانشگاه آزاد خداحافظی کند، اوایل امسال و در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ در پاسخ به این پرسش که مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی چه وقت به پایان می‌رسد؟ اظهار داشت: من به این سوال پاسخ نمی‌دهم. گفتنی است، سفر رئیس دفتر رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد به قلب انگلیس سپس طرح ادعای تحصیل در لندن، با اسکان طولانی مدت او و بی تفاوتی به درخواست های داخلی همراه شد.
پس از بی نتیجه بودن درخواست بخشی از فعالان سیاسی برای بازگشت مهدی هاشمی، درخواست‌های مختلفی هم از آقای هاشمی رفسنجانی به منظور درخواست وی از پسرش برای بازگشت به کشور و پاسخگویی به اتهامات مطرح شده، صورت گرفت اما رئیس مجمع تشخیص مصلحت با بیان مطالبی در حمایت از فرزندش، تلویحا اعلام کرد که تلاشی برای بازگشت او از انگلیس انجام نخواهد داد.وی حتی چندی بعد اعلام کرد که به پسرش گفته است در خارج بمان و مدرکت را بگیر.

معاون جاسبی، فرودین 89: همچنان بی‌اطلاعم
کریم زارع معاون پارلمانی دانشگاه آزاد بار دیگر در فروردین 89 در پاسخ به این سوال که آیا ماموریت مهدی هاشمی پایان یافته است یا خیر، اظهار داشت: در این زمینه اطلاعات جدیدی ندارم ولی اگر اطلاعاتی کسب کنم حتما ارائه خواهم داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان اطلاعاتی در خصوص این ماموریت به دست نیاورده‌اید، گفت: بنده هنوز در این زمینه اطلاعات جدیدی کسب نکرده‌ام.
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که یعنی ماموریت مهدی هاشمی همچنان ادامه دارد؟ یادآور شد: بنده نگفتم که این ماموریت پایان نیافته است بلکه عرض کردم اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم که بخواهم آن را برای شما بیان کنم.
زارع در پایان در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی هم از این ماموریت از سوی مهدی هاشمی به مسئولین دانشگاه آزاد ارائه شده است، یا خیر؟ اظهار داشت: خیر، حداقل این است که بنده در این زمینه اطلاعی ندارم.

جاسبی هم سؤال درباره مأموریت مهدی هاشمی را بی‌‌پاسخ گذاشت
با وجود اطلاعیه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد درباره مأموریت مهدی هاشمی، مسئولان این دانشگاه هیچگونه اطلاع‌رسانی درباره موضوع مأموریت، مدت آن و ... ارائه نمی‌کردند. در این بین، عبدالله جعفرعلی جاسبی رئیس دانشگاه آزاد نیز که فروردین 89 در مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین‌الملی روبوکاپ شرکت کرده بود، در حاشیه این مراسم و در پاسخ به این پرسش که مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی چه وقت به پایان می‌رسد؟ اظهار داشت: من به این سوال پاسخ نمی‌دهم.
وی با وجود اصرار خبرنگاران مبنی بر تشریح جزئیات مأموریت مهدی هاشمی رفسنجانی، اعلام کرد که به این سوالات پاسخ نخواهد داد.
در این میان نکته حائز اهمیت این است که چرا هیئت امنای دانشگاه آزاد تنها چند روز پس از خروج مهدی هاشمی از کشور، سفر وی را ماموریتی کاری از سوی این مجموعه دانست اما نه تنها در خصوص این ماموریت توضیحات تکمیلی را ارائه نداده و اعلام نکردند که این ماموریت چه زمانی به پایان می‌رسد، بلکه اعضای هیئت امنای این دانشگاه نیز درباره این ماموریت اظهار بی اطلاعی می‌کنند و مشخص نیست که چه کسانی آن اطلاعیه هیئت امنای دانشگاه آزاد را نوشته و امضاء کردند؟ و دلیل حمایت هیئت امنای دانشگاه آزاد از سفر مهدی هاشمی به لندن چه بوده است؟

صدور حکم جلب مهدی هاشمی
اما فروردین 89 روزهای پایانی خود را سپری می‌کرد که اعلام خبری درباره صادر شدن حکم جلب مهدی هاشمی صحت اتهامات وارده به وی را قوت بیشتری بخشید.
صدور حکم جلب مهدی هاشمی در جلسه مشترک آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شد.
بر پایه این گزارش در این جلسه مشترک تصریح شد که در صورت ورود مهدی هاشمی به کشور وی بر اساس این حکم دستگیر خواهد شد.
در این جلسه درباره احتمال عدم مراجعت مهدی هاشمی به کشور و راههای قانونی دستگیری وی نیز مطالبی عنوان شد.

خروج خانواده مهدی هاشمی از کشور
با این وجود پس از اعلام خبر صدور حکم جلب مهدی هاشمی، برخی منابع خبری اعلام کردند در اردیبهشت‌ماه سال 89 که خانم "فرشته هاشمی " همسر مهدی هاشمی به همراه دو فرزندش به لندن رفته و قبل از پیوستن به همسر، به برخی اطرافیان خود اعلام کرده است که قصد بازگشت به ایران را ندارد.

کشف برخی قراردادهای نفت و گاز در ساختمان هیئت امنای دانشگاه آزاد
اما در حالی که همچنان از عدم بازگشت مهدی هاشمی به کشور خبری نبود، به ناگاه اطلاعیه‌ای از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران صادر و اتهامات مهدی هاشمی و پیرو آن دانشگاه آزاد را وارد فاز جدیدی کرد.
دادسرای عمومی و انقلاب تهران طی اطلاعیه‌ای در خردادماه امسال، اعلام کرد که اسنادی از طبقه ششم ساختمان محل استقرار هیأت امنای دانشگاه آزاد کشف کرده است که این اسناد درباره برخی قراردادهای نفت و گاز، اسناد مالی غیر مرتبط با دانشگاه آزاد، اسناد محرمانه دولتی و نیز گزارشهای مرتبط با یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری بوده است.
بدین ترتیب و با این اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب ایران، صحت اتهامات وارده بر مهدی هاشمی بیش از پیش تقویت و از سوی دیگر احتمال بازگشت وی به ایران کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است.
اما کارشناسان و فعالان دانشگاهی در گفت‌وگوهایی که در خبرگزاری‌های کشور منتشر شده است، اعتقاد دارند که با توجه به اسناد و مدارک به دست آمده و همچنین با توجه به در دست داشتن حکم جلب مهدی هاشمی، مسئولان امنیتی و انتظامی کشورمان می‌توانند از طریق پلیس بین‌الملل اقدام به بازگرداندن مهدی هاشمی به کشور کرده و وی را در دادگاهی صالحه محاکمه کنند.
البته در این میان برخی نیز معتقدند با توجه به نوع اتهامات مهدی هاشمی و همچنین با توجه به خباثت دولت انگلیس، این کشور از همکاری با پلیس بین‌الملل برای بازگرداندن مهدی هاشمی به ایران قطعاً اجتناب خواهد کرد.

  
  

«و اما مسئله ای که این روزها در سطح جمعی از اهل فکر و اهل نظر در جریان است، مذاکره کردن و مذاکره نکردن است...

من معتقدم، آن کسانی که فکر می کنند ما باید با رأس استکبار -یعنی آمریکا- مذاکره کنیم، یا دچار ساده لوحی هستند، یا مرعوبند. من بارها این نکته را عرض کرده ام که استکبار، بیش از این که نان قدرت و توانایی خودش را بخورد، نان هیبت و تشر خودش را می خورد. اصلاً استکبار، با تشر و ابهت و شکلک درآوردن و ترساندن این و آن، زنده است. مذاکره، یعنی چه؟ صرف این که شما بروید با آمریکا بنشینید حرف بزنید و مذاکره کنید، مشکلات حل می شود؟ این طوری که نیست.

مذاکره در عرف سیاسی، یعنی معامله، مذاکره با آمریکا، یعنی معامله با آمریکا. معامله، یعنی داد و ستد؛ یعنی چیزی بگیر، چیزی بده تو از انقلاب اسلامی، به آمریکا چه می خواهی بدهی، تا چیزی از او بگیری؟ آن چیزی که شما می خواهید به آمریکا بدهید، تا در مقابل از او چیزی بگیرید، چیست؟ ما چه می توانیم به آمریکا بدهیم؟ او از ما چه می خواهد؟ آیا می دانید که او چه می خواهد؟ «و ما نقموا منهم الا ان یومنوا بالله العزیز الحمید». والله که آمریکا از هیچ چیز ملت ایران، به قدر مسلمان بودن و پای‌بند بودن به اسلام ناب محمدی(ص) ناراحت نیست. او می خواهد شما از این پای‌بندیتان دست بردارید. او می خواهد شما این گردن برافراشته و سرافراز را نداشته باشید؛ حاضرید؟»

گزیده ای از سخنان رهبرمعظم در مورد مذاکره با امریکا


  
  
پیامهای عمومی ارسال شده